Mulțumiri

Vă mulțumesc că ați rupt putin din timpul dumneavoastră pentru a vizita acest blog. Sper din toată inima să vă placă ce ați găsit. Doar asa pot să mă bucur, altfel nu merită timpul pierdut. Vreau să împărtășesc și altora câte ceva, vreau să schimbăm idei din domeniile ce ne interesează.

vineri, 7 ianuarie 2011

Frecventmetru - capacimetru si generator functii

  Recomand acest aparat celor care mai au circuite integrate de tip TTL si doresc sa faca ceva util cu ele in loc sa le arunce, si celor care mai au timp si chef sa mestereasca ceva.
Cu mult timp in urma am facut acest frecventmetru - capacimetru cu circuite integrate de tip TTL din revista Tehnium nr. 2/1988 pag.14. Am fost foarte multumit cum functioneaza. In aceasi cutie am montat si un generator de functii, semnal dreptunghiular,sinusoidal sau triunghiular, pana la 1Mhz. Un formator de semnal  cu impedanta de intrare de 1Mohm si sensibilitatea de 150 mV si sura de alimentare. Cateva date despre el:
Frecventmetru, domenii de masura,
I = 0 - 999,999Khz,  II =10Hz - 9,99999Mhz,  III =100Hz - 25.0000Mhz.
Capacimetru, domenii de masurare, I = 100pF - 1uF, 
II = 1uF - 999uF,  III = 10uF - 1000uF.
Nota: capacimetrul nu este asa precis ca frecventmetrul, dar merge, constatare proprie.
Generatorul de functii este facut dupa schemele din revista Tehnium 10/1987 pag.2 (schema alimentata cu tensiune diferentiala, figura 5). Genereaza semnal dreptunghiular, triunghiular si sinusoidal ce acopera domeniul de 1Hz -1Mhz, impartit in 6 subgame.
Impedanta de iesire relativ scazuta (600 ohm).
In componenta acestui aparat mai poate intra si un adaptor (convertor tensiune/frecventa). Schema este in Tehnium 2/1988, pag.16, aceasi revista cu frecventmetrul. Cu ajutorul lui putem masura tensiuni in gama 10mV - 100V pe trei subgame
10mV- 1V,  1V -10V,  10V -100V, cu o impedanta de intrare de minim 100Kohm pe volt.
Am facut acest adaptor si functioneaza corect, merita integrat in aparat.
Atentie! In acest caz carcasa aparatului trebuie facuta din plastic, exista pericolul de electrocutare.
Schemele, descrierea frecventmetrului, generatorului de functii si convertorului tensiune/frecventa le gasiti aici:
Cautati numarul revistei din descrierea de mai sus si copiati in PC-ul dumneavoastra fisierul in format pdf.
Nota: schema bazei de timp are o mica gerseala, pentru a functiona bine trebuie eliminata poarta P11 de pe CI 28.
Cateva poze cu el puteti vedea aici.

Cand am postat aparatul nu ma asteptam sa prezinte mare interes pentru cititori, am vazut ca lumea se intereseaza si am hotarat sa atasez si schemele pentru a veni in ajutorul celor interesati. Facut corect functioneaza din prima.
Schema frecventmetrului care contine si partea de capacimetru este prezentata mai jos.

Baza de timp
Schema generatorului de functii

Stabilizatorul de tensiune pentru alimentarea frecventmetrului este prezentat in schema urmatoare. Pentru generatorul de functii s-a folosit un stabilizator clasic dual de +/- 7.5v alimentat printr-o alta bobina tot de la acelasi transformator de retea.

Circuitul de intrare si formator TTL
Dupa cum se vede aparatul este un ansamblu de scheme de prin revista Tehnium puse in aceasi cutie. 
La acest aparat se poate monta si un adaptor pentru masurat tensiuni 0-100V curent continuu prezentat tot in paginile revistei Tehnium care a fost facut, testat si  
merge OK. Schema este mai jos.
Explicatii privind schemele, reglaje, si anumite detalii de montaj gasiti in paginile revistelor respective, sau pe net daca gasiti arhivele cu aceste reviste.
Pozele cablajelor si alte poze cu aparatul pot fi gasite aici.

7 comentarii:

  1. Va rog daca mai aveti, as dori circuitl imprimat al frecventmetrului, care nu este in Tehnium 2/88.
    Cu stima : Nelu-yo2bpr.

    RăspundețiȘtergere
  2. Salut Nelu! Din pacate cand am construit aparatul nu lucram pe PC. Cablajele au fost proiectate pe Hartie milimetrica. Dar, intre timp am facut cateva poze cu el si am fotografiat si cablajele. Poti sa le vezi daca dai clik pe cuvantul (aici) din ultima line a articolului. link-ul este si mai sus in text, inainte de scheme.
    O seara buna.

    RăspundețiȘtergere
  3. "Schema frecventmetrului care contine si partea de capacimetru este prezentata mai jos.", buna gluma. Ideia este ca nu vad denumirea componentelor.Se pare ca cel ce l-a postat a avut grija sa omita "lista cu piese". Sau e doar de "prezentare" ? In revista Elektor sunt o multime de frecventmetre de genul. Generatorul de functii de mai sus este un pic cam depasit, nici nu se mai merita realizat, dar in fine, incepatorii pot sa il foloseasca. Deci, ideia este ca daca tot postam o schema care am si mai realizat-o hai sa postam si valoarea pieselor. La un frecventmetru cu TTL-uri lucrez si eu dar lucrez intens la imbunatatirea lui. Sper sa reusesc sa il fac sa masoare pana la 1GHz. Nu ca as avea nevoie de atat dar daca tot imi bat capul atunci cum zice romanul "sa fie acolo" ca nu se stie nici o data. As fi putut sa il fac cu PIC-uri dar nu ma omor si nici nu am incredere in "gadged-uri".

    RăspundețiȘtergere
  4. Ideia este ca, nu a fost postat pentru a fi un idreptar pentru cum poate fi construit de altii. Cine vrea sa-l constuiasca, gaseste detaliile in revistele la care fac referire. Da este depasit, dar a fost construit cu foarte multi ani in urma si inca este functional. Am facut acest articol de dragul munci mele si in idea ca s-au chinuit si altii sa faca asa ceva.
    Daca te uiti mai atent pe blog, am facut unul si cu PIC si merge foarte bine. Nu este un gadged. A meritat tot efortul, mai ales ca poate fi folosit si ca scala numerica.

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu zice nimeni ca montajele cu pic-uri nu sunt bune. Dar peste ani pic-ul isi cam "uita softul" ca sa zic asa. Pe cand ttl-urile continua sa functioneze la fel ca in prima zi. Aici se face diferenta.

    RăspundețiȘtergere
  6. Ce mare problema poate fi incarcat la loc. Merge de mai multe ori. Eu am cinzeci si ceva de ani si daca tine pana nu mai pot sa fac electronica este OK.

    RăspundețiȘtergere
  7. O scula buna care sa te tina ani de zile nu se face dintr-un PIC si 2-3 rezistente in cinci minute. Da, nu zic ca nu-ti faci treaba pe moment. Pentru tinerii incepatori e numai bun. Dar ca electronist incepator daca-ti faci o jucarie cu un PIC si trei randuri de cod scris in nustiu ce limbaj asta nu inseamna ca gata esti electronist. Dar asta ramane la alegerea fiecaruia. Frecventmetrul meu la care lucrez momentan contine 18 TTL-uri momentan si inca mai am de proiectat la el. Daca va merge atunci nici mama PIC-ului nu il va egala ca performanta si durata de viata. Si asta fara sa scriu nici macar un rand de program vre-o data.

    RăspundețiȘtergere

Postări populare