Mulțumiri

Vă mulțumesc că ați rupt putin din timpul dumneavoastră pentru a vizita acest blog. Sper din toată inima să vă placă ce ați găsit. Doar asa pot să mă bucur, altfel nu merită timpul pierdut. Vreau să împărtășesc și altora câte ceva, vreau să schimbăm idei din domeniile ce ne interesează.

vineri, 8 martie 2013

Redresor pentru incarcat acumulatorul auto


   Aparatul se compune din doua blocuri, partea de redresare si circuitul de supraveghere a incarcari, care decupleaza redresorul cand bateria s-a incarcat, semnalizat prin aprinderea LED-ului verde. Aceste blocuri pot fi construite impreuna, sau separat in functie de nevoie. Facute separat pot fi modificate, adaugate, scoase, sau folosite in alte scopuri.
  Partea de supraveghere a incarcari,  poate fi facuta separat si poate fi montata pe orice redresor eftin care se gaseste in comert, inbunatatind-ui astfel performantele. Este vorba de partea de jos a schemei, cea cu sursa LM7809, CI 741 si releul. Pentru o functionare buna si sigura are alimentare separata, inclusiv transformatorul care trebuie sa scoata 10.5-12V- AC, la un curent in jur de 300- 500mA. Din potentiometrul semireglabil de P1 se regleaza nivelul de tensiune la care se opreste incarcarea (14.4V). Din potentiometrul P2 se stabileste valoarea minima a tensiuni acumulatorului la care incarcarea sa se reconecteze (12.4V). Aceasta schema este o varianta imbunatatita a schemei prezentata in cartea ,,301 Circuite Electronice", pag.189, de la editura Teora.
Am facut montajul pe un cablaj de dimensiunile 6x4,5cm, pe care l-am pus intr-o cutie. Asa este ferit de praful din cutia redresorului. Cutiuta este prevazuta cu reglete pentru conectarea firelor, in acest mod poate fi deconectat si conectat pe un alt redresor la nevoie, folosit separat.
Redresorul, partea de sus a schemei. Este unul clasic, doar comanda tranzistorului este facuta dintr-o sursa LM7815, cu doua diode la masa. Din potentiometrul P3 de 5K, se regleaza tensiunea de iesire.
Ce trebuie avut grija: cateva componente sunt de putere, in functie de curentul de la iesire.
Transformatorul trebuie sa scoata cam 5-10A. Puntea redresoare, eu am folosit de 35A, se pune pe radiator. Tranzistorul TIP141, conform fisei de catalog tine maxim 16A. Am constat ca, pus pe radiator si cu un consumator de 4.5A la iesire, se incalzeste acceptabil. La aproape 9A consum, se ambaleaza termic. Pentru curenti mai mari de 7A am pus doi tranzistori in paralel cu baza si colectorul, iar in emitor are fiecare cate o rezistenta de putere pt. egalizare. In acest mod curentul se imparte si fiecare lucreaza mai lejer. Se pun obligatoriu pe un radiator adecvat.
Toate conductoarele de legatura vor trebui sa aiba sectiunea corespunzatoare. Vezi traseele de putere, ingrosate.
Ex: la un diametru de 1,5mm, avem cam 4.5A, la un diametru de 2mm avem cam 7.4A. Exista un tabel prin diverse carti, la nevoie consultati-l. Conductoarele trebuiesc bine lipite sau fixate cu suruburi, reglete, etc.
Ampermetrul si sunt-ul. Eu am folosit un milivoltmetru cu scala gradata la 10A cap de scala. Pentru sunt am folosit o bucata de sarma de cupru de 1.5mm izolata cu plastic, pe care am bobinat-o pe o teava, de la capetele ei culeg tensiunea pt. milivoltmetru. Nu este prea corect, dar aici nu este nevoie de precizie mare, merge si asa. Cand bateria este incarcata acul trebuie sa ajunga la zero.
Siguranta de la iesire trebuie sa fie de 8-10A, preferabil automata de panou. se gasesc la Conex,  . Spre baterie am folosit conductori de 1.5mm (cam subtiri), rosu pentru borna (+), si negru pentru borna (-), terminate cu crocodili de cupru.
Reglajul, se face in felul urmator: avem nevoie de o sursa stabilizata si cu tensiune reglabila care se conecteaza in locul acumulatorului. Se regleaza sursa la 14.5V si se regleaza potentiometrul P1 astfel incat releul sa fie pe punctul de a comuta. Adica S1 se deschide si intrerupe alimentarea redesorului. Apoi se regleaza sursa la 12.4V si se regleaza potentiometrul P2, pana S1 se inchide si reincarcarea porneste. Deoarece reglajul potentiometrelor se influenteaza reciproc, acest procedeu trebuie repetat de mai multe ori pana la un reglaj corect.
LED-ul rosu de la redresor indica faptul ca redresorul functioneaza si incarcarca.
LED-ul verde de pe circuitul de supraveghere indica faptul ca incarcarea s-a terminat. Acesta se aprinde dupa stingerea LED-ului rosu si sta aprins atat timp cat incarcarea acumulatorului este oprita. Cat timp acest LED este aprins din acumulator se scurge un curent de 3.5mA prin divizorul rezistiv de la circuitul de detectie a incarcari.
Aceste doua LED-uri se monteaza pe panoul frontal unul langa altul pentru a putea fi observate usor.
Mai jos am postat schema electrica si placuata cu partea de supraveghere.
Constructia mecanica ramane la latitudinea fiecaruia. Fiecare are proprile lui idei. Dar, asa pentru orientare, am pus mai jos cateva poze cum am facut eu.
Atentie!!! daca optati pentru o carcasa metalica pentru aparat, este obligatoriu ca aceasta carcasa sa fie legata la priza de impamantare prin cordonul de alimentare si aparatul sa fie conectat la o priza cu contact de impamantare bun. Altfel exista pericol de electrocutare daca aparatul are defecte sau greseli de executie.
Mai multe informatii pentru incarcarea acumulatorului cu plumb puteti afla de pe tehnium-azi.ro
Pentru o functionare mai buna ar fi necesara o tensiune mai mare in secundarul transformatorului. Peste 18V alternativ. Eu nu am avut asa ceva.

Schema electrica

Asa arata panoul aparatului. Este scos la imprimanta pe hartie plastifiata pe fata si adeziva pe spate.

Cablajul pentru partea de automatizare. Este vorba de partea inferioara din schema, cea cu LM741 si sursa de 9V. Restul montajului este facut direct pe cutie cu fire de legatura. Pe placuta potentiometrului pt. reglajul de tensiune de iesire se afla si montajul cu sursa cu LM7815.

Circuitul de automatizare, pus intr-o cutie cu capac din plastic transparent pentru a fi ferit de praf. Capacul transparent este prevazut cu doua orificii in dreptul potentiometrilor semireglabili pentru a avea acces la reglaje fara a scoate capacul. A fost prevazut cu borne de intrare-esire pentru a putea fi montat pe orice tip de redresor. Iesirea pentru 220V este separata si bine izolata fata de restul montajului pentru a preantampina montarea sau atingerea accidentala existand pericolul de electrocutare.

Vedere partea cu componente, dispunere piese pe placa .


Flash LED-ul albastru din imaginea alaturata a fost adaugat ulterior pentru controlul conectari aparatului la priza. Este cea mai simpla schema gasita pe net si a functionat din prima. Alimentarea lui se face de la +12V, tensiunea de alimentare a circuitului de supravegere a incarcari. Consumul este de 5mA. Montajul a fost introdus intr-un tub de PVC lung de 4cm pt. a fi protejat de praf si care ajuta la montarea usoara in carcasa aparatului.
Detaliu sunt. Este aici o poza cu acesta si modul de fixare a lui pe carcasa. Cateva detalii despre el gasiti la comentarii.
Rezistenta sunt-ului este foarte mica fiind vorba de o sarma de cupru cu diametru de 1.5 mm. Are in jur de 0.4 ohmi.


In imaginea alaturata se poate vedea montajul cu circuitul de comanda a tranzistoarelor de putere. A fost facut direct pe placuta de fixare a potentiometrului de reglaj. Aceasta placuta a fost imbracata intr-o folie de plastic transparent pe partea cu circuite, pentru protectie de praf. Folia este fixata direct de axul potentiometrului si indoita pe marginea placutei.
In poza de mai jos se arata cum am montat componentele de putere pe radiator. Este vorba de puntea redresoare de 25A, tranzistoarele de putere TIP141, doua in paralel. Vezi poza 1. Peste tranzistoare am montat pe o tabla de aluminiu pe care am fixat cei doi rezistori din emitorul tranzistoarelor de 0.1 ohmi la 7W. Terminalele lor au fost izolate cu izolator rezistent la temperatura. Vezi poza 2.

Asa arata la final. 

17 comentarii:

  1. Si pana la urma iti merge montaju, o intrebare am ce lungime si de diametru are teava pe care ai facut sunt-ul

    RăspundețiȘtergere
  2. Salut, binenteles ca merge, a fost testat inca din faza experimentala. Asa am incarcat acumulatorul in iarna care a trecut. Orice electronist care vede schema va intelege ca functioneaza din prima.
    Inca lucrez la el. Acum este randul panoului de comanda. Am pus si o poza cu el.
    Sunt-ul, este facut pe o bucata de teava de instalatii de polipropilena cu diametrul exterior de 20mm. Bobinajul este facut cu sarma de cupru de 1.5mm izolata cu plastic si are o lungime de 40mm. La capetele lui se leaga ampermetrul inseriat cu o rezistenta stabilita experimental pt. calibrare, in functie de tipul ampermetrului. O sa pun poza si cu el daca cineva doreste.
    O zi buna.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. N-ai avut un pic de manganină sau constantan pentru șunt!?

      Ștergere
    2. A fost mai comod asa, singura problema este ca rezistenta variaza un pic cu temperatura. Deci, valoarea indicata de ampermetru nu este asa precisa, lucru ne importat la aceasta aplicatie.

      Ștergere
  3. In legatura cu schema pentru redresor as dori sa o fac si eu daca se poate sa imi dati o adresa de mail as avea cateva intrebari Va multumesc

    RăspundețiȘtergere
  4. Adresa de mail este: dfi1957@gmail.com sau dfi_57@yahoo.com Astept intrebarile. Asi dori sa fie niste intrebari pertinente si sa nu fie ceva de electronica elementara.
    O zi buna.

    RăspundețiȘtergere
  5. La dumneavoastra ce valoare a avut rezistenta inseriata cu ampermetrul ? M-ar ajuta orientativ , sa stiu cam cu ce valori sa tatonez.
    Multumesc anticipat.

    RăspundețiȘtergere
  6. Rezistenta are 2.7Ko. Poti incerca sa inseriezi o rezistenta de 1Ko si un potentiometru de 2.5K-5K cu ampermetru. Punem un bec de faza mare conectat la iesire care are un consum in jur de 4.5A si un ampermetru etalon. Reglam potentiometru pana ampermetul de pe panou arata aceeasi valoare. Masuram valoarea si inlocuim rezistorul de 1Ko si potentiometru cu o rezistenta fixa de aceeasi valoare.

    RăspundețiȘtergere
  7. Este interesant dispozitivul si munca depusa e de laudat. Cred totusi ca unul profesional face o treaba mai buna.

    RăspundețiȘtergere
  8. Amandoua, cel original dar si cel prezentat de mine fac aceasi treaba. Dar aici este vorba de altceva, pasiune si placerea de a face ceva care sa te relaxeze si sa te bucure.

    RăspundețiȘtergere
  9. 0.1 ohmi la 7W daca nu am de unde ce pot sa pun ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poate fi facuta din sarma de Nichelina, dar poate fi cumparata si prin comada de la Conex Electronic sau alt magazin si livrata prin curier.

      Ștergere
  10. o lista cu toate componentele necesare după notații ar fi fost excelenta! ��

    RăspundețiȘtergere
  11. Prea complicat pentru a încărca acumulatori auto de mică capacitate. Eu am unul de prin anii '80 care merge și astazi. Încarcă în curent constant, pe care îl stabilești de la început (cu un potențiometru) în funcție de capacitatea acumulatorului. Pe același aparat de măsură, printr-un comutator poți citi alternativ curentul de încărcare și tensiunea.

    RăspundețiȘtergere
  12. Buna ziua,vreau sa va intreb unde vin in schema de mai sus cele 2 rezistente de 0,1 ohm /7 W ?
    Nu este specificat. Multumesc !

    RăspundețiȘtergere
  13. Bună ziua, dacă folosesc un transformator cu ieșire în secundar de 24volti , mă gândesc dacă nu este o cădere de tensiune prea mare pt.componentele de după.Felicitari pt.munca depusă la construirea acestui redresor.

    RăspundețiȘtergere

Postări populare